Wednesday 5 February 2014

Menantikan perubahan itu... bila?

Hype.

Tadi keluar makan dengan si kekasih hati. Aku ni memang tiap hari jumpa walaupun kejap. Kalau tak jumpa aku rasa macam nak merajuk, gedik kan? Oke abaikan. Aku makan kerabu kaki ayam! Sedap gila.

Okeh alkisahnya...

Tadi aku rasa memang aku perlu tegur dia nih. Bau kuat sangat dia 'minum'. Dah tau 'minum' tapi nak bisik-bisik manja pulak. Memang aku baulah. Aku pun pernah remaja belia, tak mungkin aku tak tahu menahu pasal benda dan bau macam tu.

Tapi aku rileks je dulu tak terus cakap lepas, aku bagi dia makan habis. Dah rasa macam nasik dah turun ke bawah. Dia dah hisap rokok sebatang ke, baru aku tegur pelan-pelan.

"Awak minum lagi ke?" (Dia pandang aku. Ke entah buat-buat tak dengar)

Aku pun tambah lagi,

"Awak kata dah tak nak minum? Awak dah cakap dengan saya awak nak berhenti. Tapi awak minum je ni saya tengok?"

Dia jawab,

" Kenapa cakap  macam tuu?"

Aku pun tambah lagi...

"Bukan sekali saya bau wak. Banyak kali dah. Mula-mula saya diam je. Sebab saya rasa mungkin haritu jelah awak ambik. Ni banyak kali ambik kan?"

Dia pun jawab,

"Saya sakit perut ni".

Hamboi la  terus tukar topic!

Aku khuatir dan sangat bimbang sebenarnya. Dia kan dalam rawatan HAART tu. Kalau dia minum benda yang bukan-bukan. Macam mana dengan kesihatan dia. Dah tau dah benda tu tak bagus untuk badan.

Itulah kan, kita risaukan dia. Dia langsung tak kisah pasal badan dia. Sukar untuk difahami diorang nih. Tapi aku harap bila dah semakin dekat tarikh perkahwinan tu nanti, dia akan sedar tanggungjawab dia. InshaAllah kalau berjodoh.



Wallahualam.