Sunday 25 October 2015

Sahabat Rumah

 
...
 
Kawan serumah aku dua tiga minggu ni aku tengok bermuram durjana.
 
Sepatah aku tanya, sepatah jugak dia jawab.
 
Bila petang selalu hilang dan balik bila dah hari gelap malam. Entah apalah masalah dia.
 
Terasa hati dengan aku ke?
 
Aku buat salah ke?
 
Aku buat dia kecik hati ke?
 
Ah.
 
Aku malas nak tanya banyak sebab aku pun banyak kerja nak kena selesaikan. Aku jugak ada masalah aku sendiri.
 
Tapi tiba-tiba satu hari dia mencurahkan rasa. Masa tu tengah keluar makan tengahari. Aku berusaha menjadi telinga pada kawan serumah aku ni.
 
Aku tenang je mendengar luahan hati dia.
 
Ayat pertama dia cakap...
 
" Kawan baik yang aku kenal dari kecik,  dia ada HIV POSITIF. Aku tak percaya. Dia baik, dia tak pernah tinggal solat. Dia berkerjaya hebat".
 
Berderu-deru air mata dia mengalir. Aku mendengar dengan tenang. Aku langsung tidak terkejut.
 
Cuma kekesalan dalam hati aku, semakin banyak benda ni berlaku di sekeliling aku. Walaupun aku tak kenal, tapi insan itu adalah yang beragama islam dan masih muda.  Kenapa?
 
Sebenarnya kawan serumah aku ni tak tau pun apa yang berlaku dalam hidup aku ni. Apa yang aku rasa. Apa yang aku lalui. Aku memang tak cerita sesuka hati pada kawan-kawan.  So aku pura-pura terkejut.
 
Hmmm.
 
Kita memang takkan kenal siapa pun orang di sekeliling kita. Kita nampak dia kaki surau barangkali., itu bukan penentu dia tak melakukan aktiviti yang berisiko. Paranoid kah aku?
 
Mengeluh sekali lagi.
 
Apa yang aku nak katakan, dalam dunia kemodenan kini. Mereka yang terlibat dengan aktiviti yang berisiko sering kali adalah insan yang hebat. Hebat kerjaya. Hebat paras rupa. Maka hebat juga dugaan Tuhan pada mereka.
 
Wallahualam.
 
 
Semoga keluarga aku terus dilindungi. Juga insan-insan lain di luar sana juga. Ameen.
 
 
p/s - Hari-hari aku mendengar keluhan kawan aku ni. Sangat negative pemikiran kawan aku ni. Macam biasa, STIGMA. Aku pelan-pelan bagitau apa hakikat sebenar supaya dia tau dan akan lebih berfikiran yang baik-baik. Nanti aku cerita apa yang berlaku seterusnya.
 
 
 

No comments: