Sunday 22 February 2015

Cerita Kursus Kahwin

Hai.

Aku berkursus kahwin tahun lepas bulan Disember 2014 kat area KL.  Sudah yakin dan pasti aku pergi bersama si tunang. Sebab nak sama-sama dengar ilmu rumah tangga tu sesama.

So far tak bosan walaupun ambik masa dua hari.

Aku suka je & gelak-gelak sepanjang kursus tu.

Tapi, ada last day kursus ni... buat aku & si tunang rasa tersentak sikit pada seorang penceramah ni. Entahla, maybe sebab kitorang kan ada kes yang begini. Maka apabila ustaz tu sentuh bab HIV jadi sensitive sikit. Bab HIV ok je..
 
Tapi...

Ust tu a bit macam memburukkan lagi kisah pengurusan jenazah HIV. Adoi la.. Masa tu aku senyap je. Tetiba dapat mesej:

"SAYA TAK SUKA USTAZ NI!!!".

Aku cuma balas...

"AMBIK ILMU YANG POSITIF JE".

Okeh nak dipendekkan cerita. Benda ni semua stigma masyarakat luar. Ya aku akui aku jugak berdepan dengan stigma orang yang sangat negative dengan golongan yang ada HIV. Sebab? Tak banyak membaca maybe.
 
Berbalik pada ustaz tadi. Beliau sangat memburuk-burukkan pengurusan jenazah HIV. Dengan bersungguh cakap kena pakai baju berlapis, siram air klorok bagai. Please la ustaz! Boleh je cakap pengurusan jenazah berisiko.
 
Ustaz tu perlu jugak tau, dalam kalangan yang mendengar ceramah mungkin bukan kitorang je pasangan yang begitu. Mungkin jugak ada pasangan lain.
 
Kesan dia apabila ustaz tu cerita camtu?
 
OF COURSE la orang ramai makin keliru dengan info camtu. Maka bertambah negative lah pemikiran masyarakat kat luar sana.
 
 
 
Hmm.

Lepas habis kursus tu, si tunang senyap je tak banyak cakap.Aku tengok dia bergenang air mata bila aku sebut pasal ustaz tu. Dia nangis. Nangis teresak-esak pulak dah.
 
Masa dia nangis tu dia berhenti tepi jalan dalam kereta.
 
Aku diam.
 
Aku bagi tisu.
 
First time aku nmpak dia nangis sepanjang aku kenal dia! Huwaaaaa.
 
Aku nangis sekali.


*mengada tak aku?*
 



2 comments:

AHP Pie@Mohamad bin Wahid said...

Sharing yang bagus sebagai seorang affected people.

AHP Pie@Mohamad bin Wahid said...

Sharing yang bagus sebagai seorang affected people.