Tuesday 17 April 2018

Officemate


Kisah semalam.

Kami memang ada group wassap Srikandi Firdausi. Group kami para isteri yang negatif dan para suami positif HIV. Alhamdulillah kami semua para isteri yang sihat walafiat.

Seronok juga lah group tu sebab masing-masing akan berbicara dan berkongsi segala rasa lelah yang terpendam dalam hati. Semua berfikiran terbuka. 

Cuma aku kurang menyerlah. Kurang berbual. Tapi aku masih mengambil tahu apa yang berlaku di situ. Jarang sekali aku scrool begitu sahaja. Baca jugaklah perkara-perkara yang dibincang kat situ.

Pernah juga aku rasa takut dan seram dalam group tu, bukanlah seram sebab apa...  Cuma sebab aku takut suatu hari nanti aku akan berjumpa dengan orang yang aku kenali dalam tu. 

Akhirnya semalam. YA. 

Aku kenal seseorang dalam tu. Officemate aku. Ya Tuhan. Perkara yang aku mahu elak benar-benar terjadi. Isteri kepada officemate aku. 

Officemate aku tu lelaki dan baru je berkahwin baru-baru ni. Aku dapat kenal pasti selepas mengenalpasti nama tu macam familiar dan berasal dari sebuah negeri itu. Aku double check DP dalam wassap tu. YA MEMANG SAH. Ada muka bersama suami. Memang aku kenal.

Aku jadi macam... Hmm. 

Tapi si isteri tak la kenal aku. Aku memperkenalkan diri selepas itu. Aku PM dan bertanya khabar. 

Sampai sekarang officemate aku tu tak tau pun yang aku tau. Aku buat tak endah je. Malas nak panjangkan dan keruhkan keadaan. Sebab si isteri pun menyatakan agar terus merahsiakan benda ni. Tak apalah, semoga beliau sihat hendaknya. 

Aku kalau boleh juga, biarlah dalam office tak ada yang tau status suami aku juga. 

Aku hanya mampu mendoakan yang terbaik. Jaga kesihatan apatah lagi virus masih ada dan baru sangat mulakan rawatan HAART. 

Harap lepas ni tak ada dah orang yang aku kenal senasib dengan  apa yang aku lalui. Mintak sangat. 


No comments: